Verbist, Richard (1911-2010)
Richard Verbist is bekend geworden omwille van “zijn levenswerk”, de zogeheten “experimenteerschool” die ter gelegenheid van zijn emeritaat in 1981 werd omgedoopt tot “Pedagogisch Centrum Prof. Verbist”. Hoewel de school in 1991 dichtging, is het typische schoolkarakter nog steeds herkenbaar in het gebouw waar de school vanaf 1960 werd ondergebracht (Henri Dunantlaan 2).
In de voetsporen van Jozef Verheyen
Verbist treedt in 1945 in dienst aan het Hoger Instituut voor Opvoedkunde, toen nog gehecht aan de faculteit Letteren en Wijsbegeerte, als ‘suppleant’ van Jozef Emiel Verheyen, die om gezondheidsredenen had gevraagd om ontheven te worden van een deel van zijn cursussen. Als Verbist in 1948 docent wordt, sticht hij datzelfde jaar nog het Laboratorium voor Psychologie en Experimentele Pedagogiek. Daarmee realiseert hij in wezen de droom van zijn voorganger Verheyen, die in 1927 mee aan de basis lag van het Hoger Instituut voor Opvoedkunde en daarbij “een proeve van experimenteerschool” voor leerlingen van het lager onderwijs had doorgevoerd. Deze experimenteerschool wasgeënt op het model dat hij met dezelfde doeleinden in 1923 te Zaventem had opgericht.
Verbist maakt er zelf geen geheim van dat hij geïnspireerd is door de ideeën van Verheyen, die hij zijn voorganger en leermeester noemt. Gelet op Verheyens banden met de Nieuwe-Schoolbeweging (met onder andere Ovide Decroly en Edouard Claparède) kan de experimenteerschool echter ook gezien worden als een project in het spoor van de zogeheten “Laboratory School” die John Dewey in Chicago realiseerde en het “Maison des petits” waarvan Claparède in Genève de bezieler was.
Proefkonijnen
Verbist omschrijft het laboratorium als “een bijzondere school voor begaafde kinderen (…), die als experimentele school voor het hoger instituut zou kunnen dienen”. De school wordt ondergebracht in een villa te Zwijnaarde. Veertig kinderen tussen zes en twaalf jaar doen er hun intrede. De kinderen worden beschouwd als “proefkonijnen”, zoals uit deze woorden van Verbist blijkt:
“In werkelijkheid is deze experimenteer-afdeling te beschouwen als één van de talrijke laboratoria en werkplaatsen die de universiteit voor de vervulling van haar zending nodig heeft. De aanwezige proefpersonen vormen het onontbeerlijk proefmateriaal analoog met de dieren in de dierkundige laboratoria, de planten in de botanische laboratoria en de zieken in de universitaire klinieken. Zoals deze zieken ook verzorgd en verpleegd worden, zo ook ontvangen onze proefpersonen al de nodige zorgen in verband met hun opvoeding en een voor hen passend onderwijs”.
De kinderen zijn studieobjecten aan wie de juistheid van een of andere hypothese of pedagogische theorie wordt getoetst. Zij leveren stof voor wetenschappelijk onderzoek. Anderzijds beoogt de school ook een “modelschool” te zijn, waarin niet alleen het onderwijs maar ook de opvoeding van de jonge leerlingen – in de geest van de reformpedagogiek – op een andere leest is geschoeid dan in de gewone scholen het geval is.
Kommer en kwel
Hoewel een pedagogische doelstelling centraal staat, met name de kommer om de persoonlijkheidsvorming in al haar dimensies, moeten Verbist en zijn opvolgers voortdurend knokken om de experimenteerschool overeind te houden. Vooral de bezoldiging van het personeel is een steeds weerkerende kopzorg. In 1990 bevestigt de faculteitsraad Psychologie en Pedagogische Wetenschappen nog unaniem dat de school behouden moet blijven als een centrum dat zowel een basisschool, een oefenschool als laboratorium in zich verenigt. Het mag echter niet baten. Een jaar later gaan de deuren onherroepelijk dicht. Tien jaar na het emeritaat van Verbist is aan zijn levenswerk aan een einde gekomen.
Petra Gunst
Licentiaat Geschiedenis
16 augustus 2010
Hoe verwijs je naar dit artikel?
Gunst, Petra. "Verbist, Richard (1911-2010)." UGentMemorie. Laatst gewijzigd 21.04.2015. www.ugentmemorie.be/personen/verbist-richard-1911-2010
Bibliografie
De Clerck, Karel. Vijfenzeventig jaar pedagogische wetenschappen aan de Gentse universiteit. Gent: Archief van de Rijksuniversiteit Gent, 2002.
Van Herreweghe, M.-L, and Richard Jozef Jan Verbist. Liber Amicorum professor Dr. J. J. Richard Verbist : pedagogische perspectieven en vluchtlijnen. Gent: RUG. Seminarie en laboratorium voor experimentele, psychologische en sociale pedagogiek, 1981.
Verheyen, J. E. Het Hoger Instituut voor Opvoedkundige Wetenschappen van de Rijksuniversiteit te Gent: terugblik en toekomstperspectieven. Gent: RUG. Hoger instituut voor opvoedkundige wetenschappen, 1954.