1. 'De essentie

1.

In 1955 wordt het Pand onbewoonbaar verklaard. Kunstenaars, schrijvers en studenten, heel de Gentse bohème, heeft decennia lang in de kamers en cellen gelogeerd; nu is het gebouw compleet uitgewoond. De familie Mol, erfgenamen van Pieter-Domien Velleman, die in 1823 het Pand overkocht van de dominicanen, verliest daarmee haar huuropbrengsten. Tot aan de aankoop van het gebouw door de universiteit op 25 januari 1963 zal het voormalige klooster verder verkommeren.

2.

De bekendste kunstenaars van het Pand zijn Albert Servaes en Jules de Bruycker. Beiden hebben er tijdens het interbellum hun atelier. De schilderachtige locatie, in het centrum van de stad, met zijn eeuwenoude gangen en panden, bevolkt door lotgenoten en kunstbroeders, trekt hen aan. De Bruycker maakt tekeningen van de levendige Pandgemeenschap en een ingetogen portret van een van zijn medebewoonsters, Emma Scheers.

3.

'Ik heb in 1930-1933 cel nummer 10 op de Hoge Corridor in het Pand als atelier gehad', schrijft schilder en graficus Nojorkam in een herinnering aan architect Michel Bourgois. 'Op de schouw was een schilderij dat ik toen meende in olieverf te zijn gemaakt, maar dat nu ook wellicht een soort fresko-techniek schijnt te zijn, te oordelen naar de afbladdering. (...). Ik heb de grootste zorg aan dit werk besteed, en ook de volgende huurder er op gewezen dat hij dit stuk moest eerbiedigen, doch hij had reeds een spiegel op de schouw geplaatst en de haak dwars door de tonsuur van de heilige geslagen.'

Lees verder: 'Van een monument'

Deel deze pagina: