Composities uit het IPEM-archief
Uit de oude doos: beluister twee fragmenten elektronische muziek uit de pioniersperiode van het IPEM-Instituut voor Psychoacoustica en Elektronische Muziek. Ze zijn gemaakt in de toenmalige IPEM-studio's aan de Muinkkaai.
Lucien Goethals, 'Contrapuntos' (1967)
Ricardo Mandolini, 'El cuaderno del alquimista' (1979)
Lucien Goethals, sinds 1963 verbonden aan het instituut, en tussen 1974 en 1986 artistiek leider, componeerde 'Contrapuntos' (1967) op de eerste generatie sequencers en generatoren. Het jongere werk van Ricardo Mandolini is gemaakt met de legendarische ESM Synthi 100. Deze analoge synthesizer werd in 1979 verworven door het IPEM en is er tot op vandaag in gebruik.
Het IPEM is ondertussen uitgegroeid tot een onderzoekscentrum met internationale uitstraling dat focust op de relatie tussen artistieke performance, lichaamsbeweging en nieuwe technologie. Van Goethals' 'Contrapuntos' tot Marc Lemans 'embodied music cognition': u kan de evolutie volgen in het dossier 50 jaar IPEM, 1963-2013.